In de auto-industrie is het gebruik van smartfilm tot nu toe zeer beperkt geweest. Een van de redenen hiervoor is dat smartfilms niet kunnen worden gebruikt in bolvormig gebogen glas zonder kreukels in de folie.
Autofabrikanten kunnen de vorm van een ruit veranderen in een meer afgeplat oppervlak, dit is echter niet ideaal omdat ontwerpers de vrijheid willen hebben om vormen te gebruiken.
Er zijn verschillende soorten actieve tussenlagen die tussen twee (gebogen) glasplaten kunnen worden gelamineerd. Zoals SPD, PDLC, elektrochroom. Ze zijn allemaal opgebouwd uit 2 geleidende gecoate PET-lagen, gebonden met vloeibare kristallen. Als er een elektrische stroom door de kristallen stroomt, zorgt dit ervoor dat de film van kleur of transparantie verandert.
DK heeft een systeem ontwikkeld om dit type tussenlaag te vormen voordat het wordt gelamineerd. Onze unieke methode is momenteel gepatenteerd, maar er zijn al werkende prototypes gemaakt.
De prototypes die we hebben gemaakt hebben een dubbele kromming, met een sterke buiging en kruiskromming. We werken ook aan methoden om deze vormgeving in seriële omstandigheden toe te passen.
Dit is een visualisatie van de gebieden van compressie en decompressie. Bij rode en gele compressie, waar rimpels optreden zonder voorvorming.